In den beginne is er AAN-dacht

Bekend met de afkorting AIDA? Die staat voor Aandacht, Interesse, Desire (verlangen), Actie. Het is een eenvoudige model dat intuïtief duidelijk maakt dat mensen een bepaald proces moeten doorlopen voordat ze bij jou klant worden.

A:Je doel is dat mensen klant wordt (tot Actie overgaan).

D: Dan moet je eerst een verlangen bij ze opwekken (Desire).

I: Hoe je dat verlangen opwekt? Door mensen te interesseren (Interesse).

A: Want voordat je iemand kunt vertellen over je prachtige product of dienst moet je eerst zijn Aandacht trekken.

Ik vind dat je nog een stap verder moet gaan: Als jij geen AAN-dacht krijgt, schakelen mensen UIT. We zijn zo gewend om te filteren in deze tijd van internet en smartphone, dat het niet meevalt om iemands aandacht te krijgen. Tijdens TV-reclames gaan we massaal naar het toilet, advertenties clicken we direct weg en folders gaan rechtstreeks de papierbak in.

Hier alvast wat "pillen" die jou AAN kunnen zetten, zodat je weer nadenkt over jouw bedrijf. Hoe meer jij hier op focust, hoe makkelijker wij kunnen samenwerken!

Aandacht AIDA

Nederlandstalig

  • Gear Up (2014) - Kjellberg, Ramfelt & Kosnik. Slechts 1 boek aanbevelen? Dan deze! Bevat heel veel basismateriaal in overzichtelijke schema's en visuals. Niet 300 pagina's vol tekst, maar kort en krachtig. Alsof je 20 marketingboeken samenperst tot 1 samenvatting. Grootste kracht van dit boek:  Alles is gekoppeld aan het beeld van een serie tandwielen. Beeldspraak helpt je veel sneller begrijpen, daarom dat ik zelf regelmatig een machine / lopende band gebruik als voorbeeld. Of de situatie van patiënt en dokter.
  • Verleiden op internet (2011) - Aartjan van Erkel. Praktische tips voor het verbeteren van je website.

  • Maak ze gek! (2016) - Aartjan van Erkel. Kijk op schrijvenvoorinternet.nl met gratis downloads en schrijf je in voor zijn mailinglist.
  • Hoe pak je een OEN zijn POEN (2009) - Leo Pot. Grappig boekje met veel basisadvies voor klantenpsychologie. Leuk tussendoortje!

  • De plakfactor (2007) - Dan & Chip Heath. Je bedrijf onderscheidend maken hangt af van je "unieke idee". Maar hoe zorg je ervoor dat dit bij klanten blijft hangen?

  • Schrijven voor het beeldscherm (2007) - Willem Hendrikx.

  • Calimeromarketing (2005) Karen Romme. Dun boek dat de juiste basisvragen stelt. Neem vooral een voorbeeld aan de idee achter het boekje en de marketing: "Hoe zet je een standaard product/dienst op een geheel eigen manier in de markt". Zie calimeromarketing.nl voor meer informatie.

Engelstalig

2 redenen om te sleutelen aan je bedrijf:

  • Broken windows, Broken business (2006) - Michael Levine. Kleine details kunnen grote gevolgen hebben. Maakt je een stuk kritischer op details.
  • The E-myth revisited (1995) - Michael E. Gerber. Werk niet IN je bedrijf, maar AAN je bedrijf. Tijdloos advies!

Deze 2 kleine boekjes veranderen de manier waarop je denkt over je bedrijf en jezelf. Ik leg de ideeën graag aan je uit, want als we het hierover niet eens zijn, kan ik niets voor je betekenen.

Jay Conrad Levinson

  • Guerrilla Marketing. Kies de laatste "updated" versie. Een klassieker en je krijgt een heel goed gevoel voor de basis van marketing.
  • The Guerrilla Marketing handbook. Een praktische gids als je verder wilt.
  • In feite is de hele serie van Guerrilla Marketing interessant. Er zit wel wat herhaling in, maar je kunt nooit genoeg ideeën hebben ter inspiratie.

Direct Marketing

  • 2.239 tested secrets for Direct Marketing success (1997) - Denny Hatch & Don Jackson. Veel advies lijkt op elkaar, maar als je hier willekeurig doorheen bladert leer je elke keer weer iets nieuws. Of je herinnert weer iets dat je was vergeten...
  • Million dollar mailings (2001) - Danny Hatch. Als je mailings, huis-aan-huis-folders of flyers doet: Een verzameling best practices en bewezen winnaars. Herken elementen en gebruik ze zelf!
  • Ogilvy on advertising (1985) - David Ogilvy. Klassieker die ook nu nog relevant is.
  • The ultimate Sales letter - Dan S. Kennedy. Compacte samenvatting van het direct marketing proces. Dan Kennedy is de bedenker van "Magnetic Marketing" (magneticmarketingportal.com) en oprichter van No BS Inner Circle: nobsinnercircle.com

De diepte in? Dan zijn deze 2 basisboeken een goede start:

  • Commonsense Direct & Digital Marketing (2008) Drayton Bird. Stevige basis Direct Marketing.
  • Successful Direct Marketing Methods (2001) Bob Stone & Ron Jacobs. Basis studieboek en behoorlijk compleet.

Sales en Marketing

  • Dotcom secrets (2015) - Russel Brunson. Goede basis voor het opzetten van een "funnel" (verkooptraject). Veel kan geautomatiseerd.
  • Tested Advertising methods (1997) - John Caples. Soort back-to-basics-bijbel voor copywriters.
  • Making ads pay (1985) - John Caples. Oud, maar daardoor helder: Er is niets nieuws onder de zon.
  • The copywriter's handbook (2005) - Robert W. Bly. Als je teksten schrijft ligt dit altijd naast je toetsenbord!
  • Ca$hvertising (2009) - Drew Eric Whitman. Dit boekje ligt daar direct bovenop!
  • The Adweek copywriting Handbook (2007) - Joseph Sugarman. Dit boek vol psychologische triggers ligt daar natuurlijk onder.
  • Buzzmarketing (2005) - Mark Hughes. Hoe je psychologische triggers gebruikt voor mond-tot-mond-reclame.
  • Free Gift inside!! (2003) - Stephen Brown. Leer mensen verleiden met psychologische triggers. Zodat ze naar JOU komen en jij niet naar hen...
  • Seth Godin: Hoe verander je van een 'leraar marketing' in een veelgevraagde businessgoeroe. Kijk op sethgodin.com voor zijn boeken en veel video's. Seth heeft ook een dagelijkse blog die je via Facebook kunt volgen: facebook.com/sethgodin/

Nieuwsbrieven als marketingtool

  • The magic of newsletter marketing (2009) - Jim Palmer. Eenvoudig basisboek met veel voorbeelden. Vanaf nu is je "nieuwsbrief" nooit meer hetzelfde!
  • The ultimate guide to newsletters (2016) - Shaun Buck. Kijk op thenewsletterpro.com Je kunt de digitale versie gratis aanvragen in ruil voor je mailadres.

Schrijven en 'teksten vormgeven'

  • Letting go of the words ( 2007). Janice Redish. Heel veel full-color voorbeelden van webteksten 'voor' en 'na'.
  • The non-designers design book (2008). Robin Williams. Heel praktisch en veel voorbeelden. Vanaf nu weet jij of de vormgeving beter kan of niet en kun je gericht opdrachten geven voor verbeteringen.