Pre-scan

Je weet dat je gezond bent. Maar af en toe heb je behoefte aan een check-up. Je maakt een afspraak, je doet een aantal standaardtestjes en je hoopt dat de dokter niets ernstigs ontdekt.

Soms krijg je het advies meer te bewegen, meer fruit te eten of minder te snoepen. Daar kun je zelf mee aan de slag of je zoekt iemand die je motiveert, zoals een personal trainer. Je gaat naar de sportschool, neemt bewust de fiets naar het werk of je eet standaard elke dag een appel.

Soms krijg je te horen dat er een bobbeltje is ontdekt dat beter onderzocht moet worden. Geen paniek, misschien stelt het niets voor. Maar voorkomen is beter dan genezen.
 
Dit geldt ook voor je bedrijf:
Regelmatig een checklist gebruiken en kerncijfers vergelijken levert je direct informatie op om mee aan de slag te gaan.

Ben je niet tevreden of gaan er alarmbellen af, dan laat je een ander naar de cijfers kijken in de hoop dat hij iets ontdekt wat jij over het hoofd ziet. Dat kan iemand uit je bedrijf zijn, maar ook een fiscalist of andere specialist van buiten. Ben je daar te laat mee, dan ontdek je dat je heel lang geluk had totdat je “ineens” niet meer op kunt tegen de concurrentie. Je loopt te ver achter met je product, service of verkoopproces. Tijd voor een rigoureuze ingreep of stoppen (dat kan ook betekenen dat je je bedrijf verkoopt).

Marketing operatie pre-scan checklist

Hoe ziet een pre-scan eruit?

  1. Een eenvoudige scan is met behulp van een mystery shopper. Jij bepaalt wat je wilt weten en de nepklant doorloopt je verkoopproces. Het resultaat: Je weet vrij snel wat de grootste problemen zijn. Soms begint dat al met het daadwerkelijk versturen van aangevraagde brochures én een week later nabellen.
  2. Een uitgebreidere manier is vaststellen wat jij wilt verbeteren. Vervolgens worden er interviews gedaan met medewerkers én klanten over hoe het nu gaat. Daarna komt de mystery shopper om de hoek kijken of de praktijk klopt met wat het personeel zegt.
  3. Een andere manier is het aflopen van een APK voor bijvoorbeeld een website. Checklijsten kunnen je snel inzicht geven in wat er beter kan. Aan jou de keus wat je wel en wat je niet wilt veranderen.

Heb je het gevoel dat dingen beter kunnen? Behoefte aan een frisse blik van buitenaf? Neem contact op, graag sta ik je persoonlijk te woord.