Marketing operatie gezond verstand

Een gezonde levensstijl is niet eenvoudig

Veranderen van gedrag kost tijd en energie

Je moet meer bewegen, minder zitten en stoppen met roken. Dat is algemeen bekend. We weten dat het gezond is. Het is dus GOED voor ons. Toch doen we het vaak niet. Het probleem is je levensstijl. Om die te veranderen moet je je gedrag veranderen. Dat lukt alleen als je over dingen anders gaat DENKEN.

  • Heb je personeel dat al 40 jaar in dienst is? Kunnen zij in één keer stoppen met wat ze altijd gedaan hebben en het nu anders aanpakken?
  • Blijven er zaken liggen in je bedrijf omdat je personeel niet de behoefte heeft daar mee aan de slag te gaan ("Alweer iets nieuws…")?

Wil je als bedrijf gezond blijven, dan is het goed om regelmatig een training te doen over het gedrag van mensen. Die training kun je zelf gaan geven. Je kunt het ook laten doen. Wat in ieder geval niet werkt is denken dat jij of je personeel iets uit zichzelf gaan veranderen:

"Waarom zou ik als telefoniste vanaf NU een handgeschreven kaartje moeten schrijven voor elke bezoeker die vertrekt? En dat ook nog eens vóór 17 uur posten! Ik heb het al zo druk!"

"Waarom moeten we ons verdiepen in Sociale Media? We bestaan al 60 jaar! Ik ben te oud om met die flauwekul te beginnen. Ik ben al lang blij dat ik Adwords heb opgezet."

"We hebben een gezellig bruin café en dito feestzaal. Dat loopt al 40 jaar prima. Waarom zou ik nu ineens alles moeten verven en het interieur aanpassen?"

"Een website is leuk, maar kost veel geld. Klanten vinden ons via mond-tot-mond reclame. Dat gaat vanzelf en kost niets."

Begrip is de sleutel tot verbetering

Verandering is per definitie onprettig. Het kost tijd om te veranderen. En als het niet lukt? Wie krijgt dan de schuld?

Als je geopereerd wordt, heb je hersteltijd nodig. Misschien blijft er een litteken. Misschien moet je een tijd pillen slikken. Naar de fysio voor herstel. Kortom, je personeel heeft training nodig voor een gezondere levensstijl van je bedrijf.

Je wilt dat ze:

  • Gaan begrijpen waarom dingen veranderen.
  • Inzien wat het resultaat is van de veranderingen.
  • Wat de voordelen zijn van de aanpassingen, ook voor hen.

Naast een behandelplan kan ik je mensen trainen om dat plan uit te voeren. Dat is belangrijk, want personeel dat NIET de noodzaak van de verbeteringen inziet werkt automatisch tegen. Omdat ze zich niet houden aan een script of een stappenplan maken ze fouten en gaan dingen niet zoals jij wilt. Dat is niet het doel van de operatie.

Marketing operatie begrip is de sleutel tot verandering