Misschien heb je je bedrijf al stevig op de rit. Je wilt zaken stroomlijnen, minder fouten en liefst besparen op administratieve uren.
Dan is het tijd voor de volgende stap: Het automatiseren van je processen.
Waarom? Het bespaart tijd, geld en energie. En het zorgt voor een stabielere opbrengst.
Waar moet je dan aan denken:
Automatiseren is best lastig omdat het vooral om gedrag gaat dat moet worden aangepast. Het roept in het begin weerstand op en vraagt om goede uitleg en begeleiding. Het geeft ook aan waar je prioriteiten liggen als je een to-do lijst hebt voor vandaag.
Zeg nou zelf:
Daarom is het ook logisch dat je je verkoopproces uitwerkt in zo klein mogelijke onderdelen. Vervolgens ga je die onderdelen per stuk verbeteren en kijk je waar mogelijkheden zijn voor automatisering. Het is niet per sé nodig, maar wel heel slim.
Veel bedrijven werken met een CRM. Als die nou automatisch 'bel-me-terug' notities geeft? Zodat de dame achter de receptie elke ochtend weet wat ze eerst moet doen? Of je accountmanager krijgt automatisch na 14 dagen een herinnering om een offerte na te bellen. Dat is toch handig? Vergeet je nooit meer iets.
Maar het kan nog veel verder gaan. Stel dat je elke dag automatisch een berichtje krijgt met een lijstje van klanten die die dag jarig zijn? Zodat je ze even kunt feliciteren! Of je zorgt dat je die herinnering 3 dagen eerder naar de secretaresse laat gaan zodat zij elke middag een aantal kaarten schrijft en op de post doet. En zelfs dat valt met printing-on-demand te automatiseren. Maar als het even kan is een handgeschreven kaartje wel zo leuk!
Automatiseren helpt je om minder fouten te maken, maar ook om service te bieden op zo'n manier die je concurrenten niet kunnen evenaren.
Dit advies bestaat uit een aantal onderdelen:
In de uitgebreide variant geef ik je ook advies over processen en stapjes die je kunt toevoegen en op welke manier. Een paar voorbeelden:
Kortom, er is van alles mogelijk. En je wilt niet alles in 1 keer onder handen nemen. Maar als je dit leest weet je 100% zeker dat er meer mogelijk is dan je bedrijf nu doet. Dan ben je aan het goede adres voor een Marketing Operatie: Tijd om je marketing BETER te maken!