Marketing operatie marketing automatisation

Automatiseren van je marketing en verkoop

Misschien heb je je bedrijf al stevig op de rit. Je wilt zaken stroomlijnen, minder fouten en liefst besparen op administratieve uren.

Dan is het tijd voor de volgende stap: Het automatiseren van je processen.

Waarom? Het bespaart tijd, geld en energie. En het zorgt voor een stabielere opbrengst.

Waar moet je dan aan denken:

  • Als elke potentiële klant op dezelfde manier geholpen wordt, weet je zeker dat iemand niet per ongeluk iets vergeet. De kans op fouten verklein je zoveel mogelijk. Dat vraagt om een telefoonscript, verkoopscript, checklist, etc.
  • Een brochure aanvragen kan veel tijd kosten. Dat kun je voor een groot deel automatiseren. Dus vergeet je nooit meer die brochure te versturen. En ook niet die klant 14 dagen later te bellen, dankzij een automatische herinnering in je mail.
  • Veelgestelde vragen kun je op diverse manieren aanbieden. Zodat je ze niet elke keer persoonlijk hoeft te beantwoorden in een gesprek of aan de telefoon.
  • Je hoeft je secretaresse niet meer te vragen: “Heb jij die persoon al …”

Automatiseren is best lastig omdat het vooral om gedrag gaat dat moet worden aangepast. Het roept in het begin weerstand op en vraagt om goede uitleg en begeleiding. Het geeft ook aan waar je prioriteiten liggen als je een to-do lijst hebt voor vandaag.

Is automatiseren echt nodig?

Zeg nou zelf:

  • Een chirurg die elke operatie op een andere manier afwerkt, dat is toch niet logisch? Je verwacht bij elke behandeling een specifiek stappenplan dat gevolgd wordt.
  • Een aannemer bouwt elk huis volgens een vaste volgorde. Dat is toch logisch? Niemand start bij het dak en wil op het laatst nog de fundering plaatsen.
  • Een lopende band is efficiënt. Omdat de machine elke handeling in de juiste volgorde uitvoert. Dat is toch logisch?

Daarom is het ook logisch dat je je verkoopproces uitwerkt in zo klein mogelijke onderdelen. Vervolgens ga je die onderdelen per stuk verbeteren en kijk je waar mogelijkheden zijn voor automatisering. Het is niet per sé nodig, maar wel heel slim.

Veel bedrijven werken met een CRM. Als die nou automatisch 'bel-me-terug' notities geeft? Zodat de dame achter de receptie elke ochtend weet wat ze eerst moet doen? Of je accountmanager krijgt automatisch na 14 dagen een herinnering om een offerte na te bellen. Dat is toch handig? Vergeet je nooit meer iets.

Maar het kan nog veel verder gaan. Stel dat je elke dag automatisch een berichtje krijgt met een lijstje van klanten die die dag jarig zijn? Zodat je ze even kunt feliciteren! Of je zorgt dat je die herinnering 3 dagen eerder naar de secretaresse laat gaan zodat zij elke middag een aantal kaarten schrijft en op de post doet. En zelfs dat valt met printing-on-demand te automatiseren. Maar als het even kan is een handgeschreven kaartje wel zo leuk!

Automatiseren helpt je om minder fouten te maken, maar ook om service te bieden op zo'n manier die je concurrenten niet kunnen evenaren.

Wat ik voor je kan doen

  1. Allereerst breng ik je hele verkoopproces in kaart. Inclusief klachten, retouren, garantie-werkzaamheden.
  2. Dan knip ik dit op in zoveel mogelijk onderdelen.
  3. Met behulp van de gestelde diagnose weet je al waar knelpunten zitten en wat je wilt verbeteren.
  4. Nu volgt het puzzelgedeelte: Alle oude én nieuwe stukjes moeten op hun plaats zitten.
  5. Ook moet duidelijk zijn hoe de onderlinge connecties zijn.
  6. Ik geef je advies.

Dit advies bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Alle processen helder uitgewerkt en weergegeven. Niet in 1 groot verhaal, maar elk proces afzonderlijk.
  • Bij elke stap geef ik aan wat verbeterd kan worden. Denk aan het toevoegen van extra stapjes of scripts.
  • Ik geef aan welke onderdelen je zelf kunt verbeteren, en welke onderdelen je kunt uitbesteden en aan wie.

In de uitgebreide variant geef ik je ook advies over processen en stapjes die je kunt toevoegen en op welke manier. Een paar voorbeelden:

  • Een bedankje voor elke eerste bezoeker op kantoor.
  • De "Verjaardag" van een klant, aantal jaren klant zijn, oplevering van de machine/keuken/woning, etc.
  • Proces voor het krijgen van referenties.
  • Processen om mond-tot-mond-reclame actief te stimuleren.

Kortom, er is van alles mogelijk. En je wilt niet alles in 1 keer onder handen nemen. Maar als je dit leest weet je 100% zeker dat er meer mogelijk is dan je bedrijf nu doet. Dan ben je aan het goede adres voor een Marketing Operatie: Tijd om je marketing BETER te maken!