Marketing operatie gipsverband

Gipsverband:

voor serieuze problemen

Een botbreuk los je niet op met een pleister. Er wordt een foto gemaakt, je krijgt verdoving en je arm of been wordt in het gips gezet. Dat levert tijdelijk ongemak op, maar als je arm of been verkeerd aangroeit is de schade veel groter. Daar heb je de rest van je leven spijt van, dus ga je 6 weken in het gips.

Ik gebruik dit voorbeeld om aan te geven dat je van binnenuit een probleem hebt. In eerste instantie los je dat op met een oplossing van buitenaf. Dat is bijvoorbeeld het geval als je niet genoeg klanten krijgt en je website en advertenties daar ook niet op gericht zijn.

De eerste stap is dan het probleem verhelpen door bijvoorbeeld je doelgroep helder te krijgen (de foto van je botbreuk) om vervolgens je website aan te passen. Of een Facebook-strategie uit te testen. Of je flyers opnieuw uit te werken. Werkt je bedrijf goed en is er geen behoefte om structureel zaken aan te passen, dan kan dit voldoende zijn. Je merkt bijna direct resultaat en weet wat wel en wat niet werkt.

Vaak blijkt echter dat er meer veranderd moet worden voor een nog beter resultaat. Je website kan nu wel gericht zijn op "potentiële klanten een brochure sturen", maar als daarna niemand contact opneemt met die potentiële klant wordt het nooit een betalende klant. Sommige bedrijven hebben dat door, andere niet altijd even goed. Ik zal je altijd adviseren welke vervolgstappen je kunt zetten.